CONATUS_an active impulse, the aim for sustainability

Kim Jiana
전시종료
August 25–September 18, 2022
코나투스conatus _ 능동적 충동, 지속에 대한 지향

물질의 활력, 생기적인 지속을 향하여

김지아나 작가의 1998년 이후 지금까지의 여정을 살펴보는 동안 작가에게 흙이라는 물질로부터 시작된 실험과 표현이 지속적으로 생기적인 충동과 힘의 예술로 이어지게 한 것임을 사유하게 된다. 물질로 시작되나 결코 질료가 아닌 생기와 에너지 자체로 간주된 그의 작업은 스피노자(Spinoza)가 신체에 고유한 생기를 부여하며, 모든 신체에 있는 힘을 코나투스(conatus)로 지칭한 것과 관련하여 생각해볼 수 있다. “무엇이건 간에 모든 사물은 더 완전하든 덜 완전하든, 그것이 존재함에 따라 동일한 힘을 갖고 언제나 존재를 지속할 수 있을 것이며, 따라서 이 점에서는 모든 사물이 동등하다.” Spinoza, Ethics, pt.4, preface
“각각의 사물(res)은 자신의 능력이 미치는 한, 자신의 존재를 끈질기게 지속하려고 노력한다.” Spinoza, Ethics, pt.3, proposition6
코나투스가 ‘능동적인 충동’ 혹은 지속에 대한 지향을 뜻하는 것으로 해석한 매튜(Mathews)의 지적은 작가의 물질에 대한 지치지 않는 생기와 항상성에 대한 의지를 설명할 수 맥락이기도 하다. 물질이 지닌 ‘능동적인 충동’을 형태와 빛 그리고 색을 통해 실험하면서 굽고, 부수고, 골라내고, 붙이고, 연결하는 생기적 수행과정을 통해 동등한 객체를 자각하게 된다. ‘행위하는 힘’과 ‘행위를 견뎌내는 힘’이 동시에 끊임없이 유효하다는 들뢰즈의 신체 권력으로부터 작가는 ‘물질 안의 물질’과 ‘색 안의 색’으로 모든 사물이 동일한 실체의 양태들임을 존재론적으로 드러내고 있는 것이다. 즉 그의 작업은 자크 랑시에르 식으로 말해, 활력없는 물질과 생동하는 생명의 ‘감성의 분할’을 넘어, 물질과 생명의 분할의 사유를 넘어, 물질의 활력과 물질적 구성체들의 활기 넘치는 힘을 더 이상 간과하지 않는다.

박남희(미술비평)

Vitality of material, toward the vital continuance

While studying the artist Jiana Kim’s journey from 1998 to the present, I think that experiments and expressions that began with a material of earth have continuously led to the art of vital impulses and force for her. Her work, which begins with the material but is regarded to be vitality and energy itself, can be considered in relation to Spinoza’s description of all body forces as conatus, giving the body its own vitality. “but everything, whether it be more perfect or less perfect, will always be able to persist in existence with the same force wherewith it began to exist; wherefore, in this respect, all things are equal.” “Therefore, in so far as it can, and in so far as it is in itself, it (res) endeavors to persist in its own being.” Matthews’ comment, which interpreted conatus as meaning an “active impulse” or orientation for continuity, is also in the context of explaining the artist’s will to tireless vitality and constancy for the material. Experimenting with the “active impulse” of material through form, light, and color, she becomes aware of the equivalent object through the vital performance process of firing, breaking, selecting, attaching, and connecting. From Deleuze’s physical power that “power to act” and “the power to endure action” are constantly valid simultaneously, the artist is revealing ontologically that all objects are aspects of the same reality with “material inside material” and “color inside color.” In other words, to say in Jacques Rancière’s way, her work no longer overlooks the vitality of matter and the vibrant power of material compositions, beyond the ‘sensitivity division’ of life with lifeless material, beyond the thinking of the division of matter and life.

 

Park Nam Hee(Art critic)

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