바람꽃 Echo of the Breeze
이채오케이앤피(OKNP, 서울)는 2025년 5월 16일부터 6월 16일까지 이채 작가의 개인전 《바람꽃 Echo of the Breeze》을 개최한다. 이번 전시는 마음속 감정의 씨앗이 ‘푸른 꽃’으로 피어나고, 바람과 만나 관계의 결을 이루는 과정을 섬세하게 담아낸 회화 작업으로 구성된다. 이채는 감정이라는 보이지 않는 실체가 피어나는 찰나의 순간을 포착하고, 그것이 관계 속에서 흔들리며 확장되는 과정을 조형 언어로 풀어낸다.
작가는 마음속 감정들을 마주하며, 천천히 들여다보며 작업을 이어 나갔다. 내면 깊숙이 자리한 감정은 씨앗처럼 응축되어 있다가, 응시와 사유의 시간을 거쳐 ‘푸른 꽃’을 피웠다. 그 푸른 꽃은 나무로 자라 숲을 이루며, 마침내 바람을 맞이하게 된다. 이러한 흐름은 단지 자연의 생장 과정에 대한 은유가 아니라, 감정이 내면에 머무르다 외부 세계와 접촉하고, 타인과 관계를 맺으며 드러나는 구조를 상징적으로 드러낸다.
‘바람’은 이러한 흐름을 외부로 이끄는 매개이자, 감정을 흔들고 드러나게 하는 동력이다. 바람은 눈에 보이지 않지만, 꽃과 나뭇가지 사이를 통과하며 존재를 움직이는 힘이다. 이채는 그 미세한 기운에 주목하며, 이를 ‘바람꽃’이라 이름 붙였다. 바람꽃은 바람이 일기 직전 감도는 찰나의 기운이자, 감정과 감정 사이의 떨림, 존재와 존재가 맞닿는 순간을 의미한다. 이 감각은 감정이 관계로 피어나는 지점이자, 작가가 화면 위에 붙잡고자 한 순간들이다.
작가는 이러한 감정의 흐름을 유화 물감의 물성으로 구현한다. 옅게 쌓이고 덜어낸 물감의 층, 반복된 붓질의 결, 번진 자취와 여백은 모두 감정의 움직임이 남긴 흔적이다. 화면 위에 남은 자국들은 바람이 지나간 자리이자, 감정이 스쳐간 흔들림의 증표다. 작가의 붓은 바람이 되어 물감을 밀어내고, 그 위로 다시 바람꽃이 피어난다. 이 순간들은 단순한 회화적 기법을 넘어, 기억과 시간, 감정의 본질에 응답하는 조형적 언어로 작동한다.
《바람꽃》은 작가가 자신의 감정을 정직하게 마주한 흔적이며, 감정의 떨림이 관계로 이어지는 과정을 시각화한 장면이다. 작가는 말한다. “아주 작은 한 줌의 바람에도 감정이 일렁인다.” 우리는 종종 그러한 미세한 흔들림을 인식하지 못한 채 살아가지만, 바람은 언제나 존재하고 있고, 감정은 그 바람을 통해 타인과 연결된다. 바람꽃은 누군가에겐 문득 떠오른 기분일 수도 있고, 침묵 속에서 생겨난 떨림일 수도 있다. 그 감각은 서로를 이끌고, 감정의 존재를 다시 인식하게 만든다.
이번 전시는 감정의 시작과 흐름, 그리고 그것이 만들어내는 관계의 궤적을 따라간다. 붓끝의 바람은 관람자의 내면에도 잔잔한 파동을 일으키며, 또 하나의 감정의 씨앗을 틔운다. 《바람꽃》은 결국, 우리가 각자의 방식으로 품어온 감정들이 서로의 마음에 닿는 순간을 기다리는, 조용하지만 깊은 울림이다.
OKNP Seoul hosts Echo of the Breeze, a solo exhibition by Lee Chae, from May 16 to June 16, 2025. The exhibition showcases a series of paintings that delicately trace Lee’s seeds of emotions blooming into “blue flowers” and meeting the breeze to weave textures of relationships. Lee captures the evanescent moments when emotions — unseeable entities — briefly bloom into existence, and employs sculptural language to express how they tremble and expand within relationships.
Facing the emotions in his heart and examining them slowly and delicately, Lee carried on with his studio practice. After lengthy contemplation and introspection, those emotions — deeply rooted and condensed like seeds — eventually blossomed into “blue flowers.” These blue flowers then grew into trees, formed forests, and at last, met the breeze. However, his studio practice is not just a metaphor for growth processes in nature. It also symbolically charts how emotions evolve: beginning as entities within the mind, making contact with the external world, and finally, manifesting themselves through relationships with others.
The “breeze” is the medium that leads this process outward and also the fuel that agitates and surfaces emotions. The breeze is invisible to the eye, but it is nonetheless a force that sets existences — like flowers and branches — in motion. Lee focused on this subtle energy and named it baramkkot [“breeze flower” in Korean]. Baramkkot symbolizes the fleeting energy that lingers just before the wind rises, the oscillation of one emotion and another, and the moment when beings truly connect. There are moments when an emotion blooms into a relationship, and these were what Lee sought to capture on his canvases.
He realizes the flow of these emotions through the materialities of oil paint. Paint built up and removed in thin layers, the grain of repeated brushstrokes, blurred traces, and negative spaces are all remnants of his emotion’s movements. The various mark-makings Lee leaves on his canvases are not only the traces of the passing breeze but also the evidence of the oscillations left by fleeting emotions. Lee’s brush becomes a breeze that pushes paint around the canvas, and upon it, baramkkots bloom once more. These moments transcend the realm of painterly technique and operate as a sculptural language resonant with the essence of memory, time, and emotion.
The exhibition Echo of the Breeze presents traces of Lee’s honest confrontation with his emotions and visualizes how an oscillating emotion transitions into a relationship. Lee says, “Even the subtlest blow of a breeze can set emotions aflame.” We mostly miss out on such minute tremors in our lives, but the breeze is ever-present; in fact, it is the conduit that carries one person’s emotions to another. Baramkkot can manifest as a sudden, unexpected feeling or as an oscillation born of silence, drawing people together and reminding them of the presence of their emotions.
Echo of the Breeze traces the emergence and evolution of emotions, as well as the trajectories of the relationships they ignite. The breeze rising from the tip of Lee’s brush sends delicate ripples through the viewer’s mind and sows seeds of emotion. The exhibition provides a space for the feelings we have always kept to ourselves to reach one another’s hearts, offering a silent yet profound resonance.
-
이채
Contact