Annapurna: A painterly exploration of realities
Nampyo Kim오케이앤피(OKNP, 부산)는 2월 22일부터 3월 10일까지 초현실적 풍경화 시리즈로 잘 알려진 김남표(Nampyo Kim, 1970~)의 개인전 <Annapurna: A painterly exploration of realities>를 개최해 산을 담은 신작 30여점을 선보인다. 김남표는 매체와 장르에 얽매이지 않고 다양한 시각예술 활동을 하는 작가이다.
김남표는 하얀색 화면에 파스텔로 정교하게 백호, 얼룩말 등을 묘사함과 동시에 초현실적으로 화면을 구성하는 것으로 사람들에게 널리 알려졌다. 하지만 그의 작품 활동들을 살펴보다 보면 그 외에도 회화에 대한 다양한 실험을 시도했음을 확인할 수 있다. 서울대학교 미술대학 학부와 대학원에서 서양화를 전공한 그는 졸업과 동시에 약 5년간 <집단 막>을 결성하여 개개인의 이름을 드러내지 않는 공동 프로젝트를 진행해 나갔다. 이는 한국에서 콜렉티브(작가연합활동)가 유행하기 전에 시작되었던 일로, 작가의 다양한 실험의 중요한 밑바탕이 되었다. 이후 그는 인조모를 바늘로 세워 그린 시리즈, 붓이 아닌 이쑤시개나 면봉으로 유화물감의 물성을 오롯이 전달하는 시리즈를 발표했다. 최근에는 흑연과 목탄, 숯 등을 오일과 함께 사용하여 그린 ‘해바라기’ 시리즈를 선보였고, 제주도에 몇 년간 머물며 면봉과 나이프로만 그려진 셀(Cell) 시리즈를 만들어내기도 했다. 또한 김남표는 회화 작업뿐만 아니라 무대 디자인, 비디오 아트 등으로도 작업세계를 꾸준히 확장해왔는데, 이는 에픽하이 타블로의 솔로앨범 ‘열꽃’의 커버 작업을 비롯해, 민병훈 예술감독의 단편영화에서 주인공으로 등장하는 등 다양한 분야와의 협업으로 이어졌다. 이러한 다양한 실험들이 있었지만, 김남표는 이 모든 활동을 회화로 규정짓는다. 네모난 캔버스를 벗어난 작품들까지도 회화라는 거대한 장 안에 포함시키는 것이다. 미술비평가 이진명은 그의 이런 작품 활동을 두고 ‘회화라는 추상적 인격체에 대한 헌사’라고 말하는데, 그렇기에 그를 따라다니는 수식어도 ‘백호 작가’나 ‘초현실주의 작가’가 아닌 ‘지독한 회화주의자’이다.
최근 작가는 산을 그리기 시작했다. 과거 초현실적 화면을 상상해 그린 것들과는 달리, 직접 산을 오르고, 보고 느낀 것을 그리고 있다. ‘지독한 회화주의자’인 그가 지천명의 나이에 선택한 것이 직접 보고 그리는 것, 그리고 산이라는 점이 주목할 만하다. 산을 그리는 김남표에 대해 서울대학교 정영목 교수는 “산에 접근하는 김남표의 태도와 작업은 다르다. 한라산이든 히말라야이든 그는 우선 자신의 피부로 대상을 느끼기를 원한다.” 라고 말한다. 실제로 그의 신작들을 보면 산 특유의 거친 질감, 스산한 공기, 숭고하면서도 겸허해지는 알 수 없는 긴장감 등 작가가 작업 과정에서 가졌던 생생한 감성이 느껴지는 듯한데, 김남표의 예술 실험들이 모두 현장성을 중시했다는 것을 생각해보면 이번 전시는 그가 이전까지 해 왔던 여러 실험들의 집약이라고 볼 수 있다.
작가는 “특정한 장소에는 특정한 인물의 이야기가 있다. 그 이야기는 다양한 형태를 통해 그 장소를 드러내야 한다.”라고 말한다. 이번 <Annapurna: A painterly exploration of realities>전은 이에 주목해, 히말라야의 산악인을 중심에 두었던 이전 보고전과는 달리 김남표가 표현하는 그의 회화세계를 보여주고자 기획되었다. 전시장을 거닐며, 김남표 작가가 담고자 했던 시간과 공간을 상상해 볼 수 있기를 바란다.
OKNP Busan holds a solo exhibition, “Annapurna: A Painfully Exploration of Realities,” of Nampyo Kim (1970~), well known for his surreally described landscape series, from Feb. 22 to Mar. 10, to showcase about 30 new works depicting mountains. Nampyo Kim is an artist who conducts various visual artistic activities regardless of media and genres.
Nampyo Kim is widely known for his surreal composition of the screen while exquisitely depicting white tigers and zebras with pastels on a white screen. However, if you look at his works comprehensively, you can see that he also tried various experiments on painting. He studied Western painting in undergraduate and graduate schools at Seoul National University School of Art, and upon graduation, he formed a “Collective MAKK” and carried out joint projects that did not reveal the names of individuals for about five years. This was started before Collective (artist association activities) became popular in Korea, and it became an essential foundation for the artist’s various experiments. Afterward, he presented a series of works in which he drew with needles posted on artificial hair and expressed the physical properties of oil paint entirely with toothpicks or cotton swabs instead of brushes. Recently, he introduced the “Sunflower” series, which was painted using graphite, charcoal, and other materials mixed with oil, and created a series of “Cell” painted only with cotton swabs and knives while staying in Jeju-do for several years. Kim has also steadily expanded his world of art to stage design and video art, besides his painting work, which has led to collaborations with various fields, including cover work on Epik High Tablo’s solo album “Fever’s End” and appearance as the main character in a short film directed by an art director Byung-hoon Min. Despite these various experiments, Kim defines all of his activities as painting. Even works that deviate from the square canvas are included in the vast field of painting for him. Jin-myung Lee, an art critic, calls Kim’s work a “dedicated tribute to an abstract being called painting.” Therefore, his accompanying modifier is also a “serious painter,” not a “white tiger painter” or a “surrealist artist.”
Recently, the artist started to draw mountains. Unlike his previous works, which he painted with the imagination of surreal screens, he climbs mountains and paints what he sees and feels. It is noteworthy that as a “serious painter,” he chose to see and draw for himself and mountains at the age of fifty. Regarding Nampyo Kim, who draws mountains, Young-mok Chung, a professor at Seoul National University, says, “Nampyo Kim’s attitude and work are at another level. Whether it’s Hallasan Mountain or the Himalayas, he first wants to feel objects with his own skin.” In fact, his new works show the artist’s vivid emotions in his work process, such as the rough texture of mountains, the bleak air, and the sublime yet humbling sense of tension. Considering that Kim’s art experiments valued the present sense, this exhibition is the integration of many experiments he had done before.
The artist says, “There is a story of a particular person in a particular place. The story has to reveal the place through various forms.” Noting this, the exhibition “Annapurna: A Painterly Exploration of Realities” is designed to show the world of paintings expressed by Nampyo Kim, unlike the previous descriptive exhibition, which was based on a Himalayan mountain climber. While walking through the exhibition hall, it is hoped that you can imagine the time and space that Nampyo Kim tried to capture.
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