BAAA: Books As Art As

Three Star Books, Printed Matter, Westreich Wagner, Mediabus
전시종료
July 29 - September 10, 2023
BAAA: Books As Art As

화집, 도록, 레조네, 아트북 등 미술과 관련된 책은 무수히 많다. 각기 다른 뜻을 가지고 있고, 용도에 맞게 특정한 양식과 형식을 가지고 있다. 그리고 여기에 더 해, 한국에서는 다소 생소한 영역이지만, ‘아티스트 북(Artists’ Books)’이라 불리는 장르 또한 있다. 직역하자면 ‘미술가의 책’이라 할 수 있는 이 장르는 간략히 이야기하자면, ‘작가의 손에 의해 만들어진 책의 형태를 갖춘 예술 작품’이라 할 수 있다. 이번 전시 ‘Books as Art as’는 이 아티스트 북에 관한 전시이다.

아티스트 북의 역사는 현대미술사와 그 흐름을 같이 하고 있다. 아티스트 북이라는 용어가 생겨나기 전인 20세기초부터 다다, 초현실주의, 구성주의, 구조주의, 플럭서스 등 전위적인 예술가들에 의해 그 초기 형태가 만들어졌다. 작가들은 캔버스에 그림을 그리는 대신에 ‘책’과 ‘출판’을 통해 작품을 제작했는데, 유토피아적 열망에 사로잡혀 있는 이들에게 계층 간의 불평등을 깨뜨리는 매체로 책이 가장 좋은 형태였기 때문이다. 이후 아티스트 북은 1960년대에 이르러 개념미술가, 설치미술가, 대지미술가들에 의해 보다 더 다양하게 실험되기 시작했다. 언급된 작가들의 특징 중 하나는 작품이 일시적으로만 존재한다든가, 또는 물리적으로 존재하지 않는다는 점이다. 그렇기에 이런 작가들에게 있어 ‘책’은 그 어떤 매체보다도 매력적었음이 틀림없다. 이들은 책을 통해 자신의 개념을 설명하기도 했지만, 더 나아가 책 자체를 갖고서 다양한 실험을 하며 새로운 책의 형태를 만들어내기도 했다. 이러한 예로 조셉 코수스, 존 케이지, 존 발데사리, 크리스토 등을 들 수 있다. 그리고 이러한 실험은 현재까지도 계속되어, 비단 개념미술가뿐만 아니라 회화 작가들까지 각기 지향점은 다르지만 책을 통해 다양한 작품 세계를 펼치고 있다.

이와 같이 아티스트 북이라는 장르는 미술계에 잘 정착되어 그 중요성이 널리 인정되고 있다. 1980년대부터 영국과 미국의 미술대학에서는 아티스트 북 전공 과정이 생겨났으며, 대학원에도 그 심화과정이 설치되어 연구가 한창이다. 또한 책을 만들고 전시하는 ‘북 아트센터’가 큰 도시를 중심으로 세워지고 있고, 아티스트 북을 소장하기 위해 미술관과 문화재단, 도서관들이 열을 올리고 있는 중이다. 이번 전시에 출품되는 존 발데사리의 <Nose Peak>은 이미 유수의 기관 및 메가 컬렉터들에게 소장되어 12개의 에디션 중 하나만 남았으며, 마우라치오 카텔란 등의 작품들 또한 100개의 에디션에도 불구하고 몇 점 남아있지 않은 형색이다. 아티스트 북은 미술 시장에서의 거래 또한 매우 활발한데, 매년 모마(뉴욕)는 프린티드매터와 함께 아티스트 북 페어를 개최해 많은 컬렉터들을 모으고 있으며, 올해 초에는 테이트모던(런던) 또한 대표 공간인 터빈홀 전체를 할애해 아티스트 북을 위한 공간으로 삼았다. 아트 바젤과 프리즈 등 대형 페어도 이 흐름에 동참하기는 마찬가지다. 참여하는 갤러리의 수준을 엄격히 따지는 두 페어는 의례적으로 쓰리스타북스와 같은 출판사를 초대해 부스를 할애하며 아티스트 북을 찾는 컬렉터들의 발길을 유도하고 있다.

이처럼 최근 수십년간 아티스트 북은 발전해왔다. 하지만 안타깝게도 한국에서는 아티스트 북을 주제로 하는 전시가 부재해 그 개념이 제대로 정착하지 못한 느낌이다. 하지만 아트선재센터, 일민미술관 등 전위적인 미술을 소개하는 기관에서 책과 출판에 관련된 전시를 개최하며 아티스트 북 개념을 소개한 바 있고, 매년 열리는 ‘언리미티드 에디션’ 등의 행사들이 아티스트 북을 유통시키면서 이 개념이 젊은 작가들 사이에서 자리 잡아가고 있는 중이다. 이번 전시는 전세계의 주요 아티스트 북을 한데 모아 선보이는 자리이다. 전시에는 2020년 타개한 존 발데사리의 마자막 아티스트 북을 비롯하여 마우라치오 카텔란, 소피 칼 등 세계 최고의 예술가들이 참여한다. 더불어 국내 작가로는 조각의 새로운 길을 개척해온 권오상의 <Small Sculpture>가 그 원작인 조각 작품들과 함께 전시되고, ‘세계에서 가장 아름다운 책’으로 선정된 엄유정의 <FEUILLES>이 원화들과 함께 전시된다. 매일매일 일기처럼 나무의 색을 기록해온 박형진 작가의 특별한 책 <까마귀와 까치>도 원화들과 함께 전시되며, 김선우의 경우는 오한기(소설가), 오재형(영화감독)과 함께 작업한 책 <ASTROLABE_FROM AM 5 TO PM 5>를 들고 새로 제작한 드로잉 원화들로 참여한다.

이 전시를 통해 아티스트 북에 대해 알아가며 작품의 재료 중 하나로 ‘책’이 있었고, 그 실험은 계속해서 이어지고 있음을 이해하는 시간이 되길 바란다. 그리고 더 나아가 디지털 환경에 익숙한 요즘 세대에게 아날로그 책의 물성을 체험하는 기회가 되길 바란다.

There are countless art-related books, including art collection books, booklets, catalog raisonné, and art books. Each has a different meaning, and according to its purpose, it has a specific style and form. In addition, there is also a genre called “Artists’ Book,” which is not well known in Korea. To briefly put it, this genre, literally translating as “artist’s book”, can be said to be “a work of art in the form of a book made by the artist’s own hand.” The exhibition “Books as Art as” is about the artist book.

The history of the artist book shares the flow with the history of modern art. The early form was created by avant-garde artists such as Dada, Surrealism, Constructivism, Structuralism, and Fluxus from the early 20th century, even before the term, artist book, was coined. Instead of painting on canvas, artists produced works as “books” and “publishing,” as books were the best form of media that broke inequality between classes for those obsessed with utopian aspirations. Since then, artist book has begun to be experimented with in more diverse ways by conceptual artists, installation artists, and land artists in the 1960s. One of the characteristics of the works of the artists mentioned above is that their artworks only exist temporarily or do not exist physically. Therefore, ‘book’ must have been the most attractive medium for these artists. They described their concepts through books and created a new form of books by conducting various experiments with the book itself. Joseph Kosuth, John Cage, John Baldessarii, and Christo are representative examples. These experiments continue to this day, and not only conceptual artists but also painting artists are spreading various worlds of artworks through books, although their aims are in different directions.

As such, the genre of the artist book has been established well in the art field, and its importance is widely recognized. Since the 1980s, art colleges in the UK and the United States have created courses on artist book majors. Also, graduate schools have provided in-depth courses, and the researches are in full swing. In addition, the Book Art Centers, which publish and display books, are built around large cities, and art museums, cultural foundations, and libraries are keen on collecting the artist books. John Baldessarii’s “Nose Peak”, which will be exhibited in this exhibition, has already been collected by leading institutions and mega collectors, with only one of the 12 editions remaining, and works by Maurizio Cattelan and others also have only a few left despite 100 editions. The artist books are actively sold in the art markets, and every year, Moma (New York) holds an artist book fair with Printed Matter to gather many collectors. Earlier this year, Tate Modern (London) devoted the entire turbine hall, its representative space, to the artist book. Large fairs such as Art Basel and Frieze are also joining the trend. These two fairs, which strictly weigh the level of participating galleries, formally invite publishers such as Three Star Books and offer booths to attract collectors looking for artist books.

As such, in recent decades, artist books have developed. However, unfortunately, there aren’t many exhibitions on the theme of the artist book in Korea, so the concept has not been properly established. Of course, institutions that introduce avant-garde art, such as Art Sonje Center and the Ilmin Museum of Art, have held exhibitions related to books and publishing, and events such as the “Unlimited Edition,” held annually, have pioneered and distributed this concept. However, it was regrettable that such exhibitions or events were not held solely with the theme of artist book. This exhibition is a place to showcase major artist books from all over the world. The exhibition features the world’s best artists, such as Maurizio Cattelan and Sophie Calle, with the last artist book of John Anthony Baldessari, who passed away in 2020. In addition, Yu Jeong Eom’s “FEUILLES,” which was selected as the “world’s most beautiful book,” will be presented along with the original paintings, and Sun Woo Kim, a rising artist in the art market, will also participate. I hope the exhibition will become a place to learn about the artist book and understand that there is the book as one of the media of art and that the experiment continues. Furthermore, it will be an opportunity for the contemporary generation, who are more comfortable with the digital environment, to experience the properties of analogue books.

Read More
  1. Three Star Books

    Contact

    • Printed Matter

      Contact

      • Westreich Wagner

        Contact

        • Mediabus

          Contact

          "*" indicates required fields