Happy Hour

Yu Nagaba
진행중
November 23 - December 24, 2023
나가바 유 개인전 : 해피 아워 (Yu Nagaba : Happy Hour)

일을 끝내고 코인파킹 주차장에 주차하고 집까지 걸어가면 5~10분정도 걸립니다.
이때 해가 지면서 조금씩 어두워지고, 마침 기분 좋은 바람마저 불면,
일을 끝내고 집으로 돌아가는 편안함이 있거든요.
물론 집에는 이것저것 해야 하는 집안 일들이 많아 바빠지겠지만,
그 전의 이 짧은 시간이 저에게 있어 굉장히 편안하다고 느껴집니다.
그 시간을 잘라내 그렸기 때문에 Happy Hour를 이번 전시의 타이틀로 잡았습니다.
YU NAGABA

오케이앤피(OKNP, 부산)와 갤러리 타겟(Gallery Target, 도쿄)은 공동으로 11월 23일부터 12월 24일까지 절제된 표현으로 전세계인의 마음을 사로잡은 나가바 유(長場雄, Yu Nagaba, 1976~)의 한국 첫 공식 개인전 <Happy Hour>를 개최한다. 이번 전시는 그의 한국 첫 공식 개인전인만큼, 전시를 위해 새롭게 준비한 신작 80여점(캔버스 회화 30여점, 드로잉 50여점)이 발표되며, 이 외에 그가 함께 작업한 모자, 가방 등 다양한 아트상품도 함께 선보인다.
1976년 도쿄에서 태어난 나가바 유는 도쿄조형대학에서 디자인을 전공한 후, 잡지 <POPEYE>에서 일러스트를 하며 커리어를 시작했다. 작가는 모노톤의 절제되고 단순한 선으로 인물과 사물의 특징을 따뜻하게 잡아내며 많은 사람의 마음을 움직였고, 이 특유의 표현으로 사람들에게 널리 알려지게 되면서 얼마 안 가 디자이너로 독립할 수 있었다. 이후 그는 파리의 ‘루브르박물관’ 굿즈를 비롯해, ‘스타벅스’, ‘아식스’, ‘컬럼비아’ 등 글로벌 브랜드와 협업하며 세계적인 명성을 쌓아 나갔다. 이러한 활동 때문인지, 1979년부터 발행되기 시작한 일본의 권위있는 잡지 <ILLUSTRATION>은 최신호 전체를 ‘나가바 유 특집’으로 기획했는데, 누군가를 특집으로 기획하는 일은 7년만의 일이라 그의 역량을 실감케 했다.
이렇게 디자이너로서 입지를 다져 나가는 중, 나가바 유는 2014년부터 같은 스타일로 갤러리에서 개인전을 열며 순수예술 작가로도 활동하기 시작했다. 전에 없던 독창적인 스타일을 가진 나가바 유이기에 디자인과 순수예술의 경계는 의미가 없었고, 전시는 성공리에 마무리되었다. 이후 작가는 일본을 넘어 미국, 홍콩, 대만 등 다양한 나라에서 러브콜을 받으며 개인전을 열었다. 그리고 최근에는 새로운 감각을 선보이겠다며 야심차게 문을 연 Lurf Museum(도쿄)이 개관전으로 나가바 유를 선택해 주목을 받았다. 현재 작가는 갤러리 타겟의 전속이 되어 활동하고 있다. 갤러리 타겟은 지금 미술시장의 주역 중 하나인 아야코 록카쿠를 비롯해 KYNE, 하나이 유스케, LY 등 새로운 스타 작가들을 배출한 갤러리로 사람들에게 알려져 있다. 일본의 보수적인 갤러리들과 달리 젊고 생경한 감각을 중시하는 갤러리 타겟은 세계 패션시장의 흐름을 이끈 일명 ‘우라-하라주쿠 세대’의 스트릿아트를 포함하여 새로운 저변의 작가들을 선보이는 갤러리다.
순수예술과 디자인의 영역을 넘나들며 국내외의 사랑을 받고 있는 나가바 유의 미학에 대해 비평가 콘노 유키(Yuki Konno)는 “빼는 것=긋는 것(引くこと)”이라고 말한다. 풀어 말하자면 ‘지워 나가며 그린다’는 것인데, 작가는 이러한 표현을 통해 “그림이 말을 거는 것이 아니라 관람자가 말을 걸기를 기대한다”고 밝힌다. 이번 전시는 오케이앤피가 갤러리 타겟과 함께 일본의 새로운 돌풍의 주역 중 한 명인 나가바 유를 선보이는 자리이다. 나가바 유는 이번 전시의 제목을 ‘Happy Hour’로 정했다. 바쁘고 지친 현대인들에게 짧지만 행복한 순간들이 있음을 상기하고자 했기 때문이다. 전시를 감상하며, 추운 겨울 나가바 유가 전하는 따뜻한 메시지와 함께 하는 시간이 되길 바란다.

OKNP

OKNP Busan and Gallery Target Tokyo together hold the first solo exhibition in Korea, “Happy Hour” of Yu Nagaba (1976~), who captivated people’s hearts around the world with artwork understated depiction from Nov. 23 to Dec. 24. As this exhibition is his first official solo exhibition in Korea, more than 80 artworks that he newly created for this exhibition (30 canvas paintings and 50 drawings) are presented, and various art goods such as hats and bags that he worked with are presented to welcome visitors.
Born in Tokyo in 1976, Yu Nagaba began his career as an illustrator at the magazine “POPEYE” after majoring in design at Tokyo Zokei University. The artist moved many people’s hearts by warmly capturing the characteristics of figures and objects with the understated and simple line of monotone, and he soon became an independent designer as he became widely known to people with his unique depiction. Since then, he has built a global reputation by collaborating with international brands such as Starbucks, Asics, and Columbia, as well as goods for the Louvre Museum in Paris. Perhaps because of such works, the prestigious Japanese magazine “ILLUSTRATION”, which first started publishing in 1979, dedicated the entire pages of the latest issue to “Yu Nagaba Special.” It was the first time in seven years that they designed a special issue for someone, which made people realize his competence.
While establishing his position as a designer, Yu Nagaba began working as a fine artist, holding a solo exhibition in a gallery with the same style of work in 2014. The exhibition was successful because of Yu Nagaba’s unique style, which people had never seen before, and the boundary between design and fine art was meaningless in front of his artwork. The artist was later invited to many solo exhibitions in various countries beyond Japan, including the United States, Hong Kong, and Taiwan. Also, recently, the Lurf Museum Tokyo opened ambitiously to showcase a new sense and got attention by choosing Yu Nagaba for its opening exhibition. Currently, he works as an artist exclusively for Gallery Target Tokyo. Gallery Target is well known as a gallery that produces new star artists such as Ayako Rokkaku, one of the leading artists in the art market, as well as KYNE, Yusuke Hanai, and LY. Unlike Japan’s conservative galleries, Gallery Target, which values a young and unfamiliar sense, is a gallery that presents street art-based artists of the so-called “Urahara Generation” who led the trend of the global fashion market.
About Yu Nagaba’s aesthetics, which are loved at home and abroad across the realm of fine art and design, the critic Yuki Konno says it is “Taking out = Drawing (引くこと).” In other words, his understated depiction came from the “strategic of high-degree taking out,” and through this, it ” earns symbols and characteristics.” Such aesthetics resonate with the Japanese street art scene that became a sensation in the world’s fashion market. This exhibition is where OKNP presents Yu Nagaba, one of Japan’s new sensation leaders, together with Gallery Target. Yu Nagaba named the exhibition “Happy Hour.” It is because he wanted to remind busy and tired modern people that there are short but happy moments. It is hoped that the audiences will have a time with a warm message delivered by Yu Nagaba, especially for this time of the year when it gets cold while appreciating the exhibition.

Read More

"*" indicates required fields