The Aesthetics and Charm Held within Ha TaeIm
Ha TaeIm하태임의 ‘컬러밴드 색채 환상곡’에 숨겨진 미학과 매력
사단법인 한국미술시가감정협회에서 발표한 2022년 국내 미술품 경매시장 규모는 약 2373억원이었다. 국내 경매사 10곳의 낙찰총액을 합산한 집계이다. 이는 지난 5년(2021년 3294억원, 2020년 1153억원, 2019년 1565억원, 2018년 2194억원, 2017년 1900억원)에 비교해 평균적으로는 상승세를 유지했지만, 2021년에 비교하면 약 920억원 정도 감소한 기록이다.
The Aesthetics and Charm Held within Ha TaeIm’s “Color-Band Symphony”
Korea’s domestic art auction market of year 2022 was sized at around 237.3 billion Korean won. The amount was calculated by adding up the total auction results from ten Korean auction houses. Although this value continues the trend of increase in the context of the last five years’ records (329.4 billion won in 2021, 115.3 billion won in 2020, 156.5 billion won in 2019, 219.4 billion won in 2018, 190 billion won in 2017), it sees a decrease of 92 billion won when compared to 2021.
국내미술시장 규모 Size of Korea’s domestic art market
지난 2021년은 국내를 포함해 세계 미술시장에 있어 중요한 기점이다. 코로나19 팬데믹 이후 맞은 유례없는 호황이었다. 10년 가까이 지속된 단색화 열풍에 이어 일부 블루칩 작가들의 꾸준한 선전이 한 몫을 했다. 그 중에서도 새로운 신흥 소비집단으로 MZ세대의 등장과 3040대 작가들의 약진은 빼놓을 수 없는 기현상으로 평가된다. 국내 미술시장에서 눈부신 활약을 보인 ‘40대 3인방’은 하태임(1973~), 문형태(1976~), 우국원(1976~)이다. 이들의 공통점은 2021년에 미술시장 호황과 함께 급성장세를 보였다는 점이다.
하지만 2022년 상반기 들어 고물가·고금리·고환율 3고(高)의 복합적인 경기 위축 요인으로 인해 미술시장 경기도 주춤했다. 상승세로 주목받던 ‘40대 3인방’ 작가들 역시 낙찰총액이 한풀 꺾였다. 그러나 하태임 작가는 달랐다. 낙찰작품 수량을 따져보면 유일하게 큰 폭(2021년 77점 → 2022년 108점)으로 늘었다. 보통 작품의 경제적 가치와 작가의 비전을 시장의 관점에서 보면 낙찰총액 못지 않게 낙찰작품 수도 중요하다. 그만큼 ‘시장 선호도’의 지속성을 가늠하는 기준이 되기 때문이다. 갤러리 중심의 1차 소비와 경매 중심의 2차 재판매 시장이 어떻게 상관 관계를 유지하는가 하는 측면은 수요자에게 매우 민감한 사항으로 작용한다.
이처럼 하태임 작가가 꾸준하게 큰 인기를 누리는 이유가 궁금해진다. 단지 색이 예뻐서? 드라마나 인플루언서를 통한 대중적 노출의 증가 때문에? 최근 미술애호가들이 작가를 바라보는 관점도 많이 달라졌다. 이전엔 소위 ‘뮤지엄 아티스트’와 ‘갤러리 아티스트’의 구분이 명확했다면, 이젠 두 영역을 아우를 수 있는 전천후 작가를 더 선호하기 시작했다. 단지 상품을 대하듯 경제적 가치만을 추종하기보다, 작품에 담긴 창작자의 신념과 독창적 조형언어까지 이해할 수 있어야 제대로 된 애호이자 향유라는 점을 인식했기 때문일 것이다. 하태임 작가 역시 그 요건을 충족시켜 가고 있는 중이다.
The year of 2021 was a pivotal turning point for not only Korea’s domestic art market but the international art market as well. The year saw a boom unprecedented since the beginning of the COVID pandemic. This was possible because of both the hype for Dansaekhwa — now continuing for almost ten years — and the steady success of several blue-chip artists. In particular, the emergence of the MZ generation as a new group of collectors and the remarkable leap of artists in their thirties and forties are almost inexplicable. The “Forties Trio,” who have all produced outstanding results in Korea’s domestic art market, are Ha TaeIm (1973-), Moon Hyeongtae (1976-), and Woo Kuk Won (1976-). A common factor shared by the three artists is that they have all risen in a rapid growth synchronized to 2021’s art market boom.
However, the economic recession in the first half of 2022, caused by a combination of factors including the three-highs — high price, high interest rate, and high exchange rate — could not but put a halt on the art market’s growth. Even the Forties Trio, noted for their exceptional trend of increase, could not avoid a decline in their total prices realized. Except Ha. Among the trio, she was the only artist whose number of works sold at auctions made a remarkable jump (from 77 in 2021 to 108 in 2022). Usually, when assessing the economic value of an artist’s work and his potential of growth in terms of the market, the quantity of works sold at auctions is no less important than the total prices realized. This is because the number of works sold at auctions can become the barometer for “market preference.” Furthermore, the relationship between an artist’s primary sales — centered around galleries — and his performance in the secondary resale market — centered around auctions — is often a highly sensitive matter to the prospective buyer.
But, why does Ha enjoy such levels of popularity, and so consistently, as well? Is it simply because of the exquisite colors? Or, is it due to soap operas and social media influencers who have been increasing the exposure of her works to the general public? Recently, the way art enthusiasts value an artist has changed greatly. Before, there was a clear-cut division between the so-called “museum artists” and the “gallery artists,” but now, there is a preference for jack-of-all-trades artists, ones who have the ability to traverse both the realms of museum and gallery. This may owe to art enthusiasts beginning to recognize that true enthusiasm and appreciation of art happens only when one can understand both the artist’s beliefs and unique visual language, whereas previously, it was more of a blind pursuit of financial value no different from treating any other commercial product. Notably, Ha is gradually fulfilling this requirement as well.
하태임 서울옥션, K옥션 경매기록 Ha TaeIm's auction records at Seoul Auction and K Auction (2021-2022)
흔히 하태임은 한 화면에 여러 색깔 띠의 조화로움을 선보여 ‘컬러밴드 작가’로 통한다. 시각적으로 굉장히 화려한 반면, 단순 반복적인 제작과정은 관점에 따라 여러 해석이 있을 수 있다. 서울시립미술관 권혜인 학예사는 평론에서 “작가의 신체를 바탕으로 반복되는 행위는 내면적 규칙과 운동으로 이루어진 내재율을 만들어낸다. 컬러밴드라는 동일한 형식의 구성이 반복되고 또한 색채들 간의 대비로 인해 시각적으로 힘의 강약 효과가 생겨나 시선이 이를 따라 이동하게 되며, 이것이 상대적으로 동적인 느낌을 주어 리듬이 생겨나게 되는 것”이라고 했다. 단순히 반복되는 행위 너머의 작가적 의도를 ‘내면에 잠재된 리듬감의 발현’으로 바라본 것이다.
하태임은 한 인터뷰에서 “내용이나 형상이 없어도 아름다울 수 있는 컬러로 소통과 위안을 얻는다”고 밝혔다. 굳이 특별한 의미들을 의도적으로 담지 않아도 그 자체로써 색감이 지닌 본연의 역할을 발견하게 되고 ‘색을 통한 소통’이 이뤄짐을 알게 된 것이다. 이는 미술사학자 이태호 명지대 명예교수가 “하태임의 색채화는 프랑스 미술학교에서 모범적으로 학습했기에 프랑스 냄새를 풍기며, 추상화의 전통을 바탕으로 조리 있는 조형어법을 갖춘다. 그의 추상화 작업과정은 ‘내적 의미가 형태를 통해 밖으로 표출된 것’으로, ‘내적 욕구에 따라 인상-표현-즉흥의 단계로 일어난 점·선·면은 우연이 아니라 필연으로 위치를 갖는다’는 바실리 칸딘스키의 고전 추상화론과 가장 근사하다”고 강조한 점과도 통한다.
실제로 하 작가는 프랑스 대학에서 미술을 전공했다. 이미 10대부터 프랑스 유학을 준비하며 미술가의 꿈을 키웠다. 가장 든든한 후견인이었던 아버지 하인두 선생 덕분이다. 청화 하인두(靑華 河麟斗, 1930~1989년) 화백은 한국 현대미술 1세대로 엥포르멜(비구상)운동의 선두주자이자, 한국적 추상미술을 만들어낸 작가다. 어쩌면 하태임 작가가 컬러밴드의 작품 세계를 구축한 것도 선천적으로 ‘색의 원형미를 조율할 수 있는 DNA’를 타고 났기 때문은 아닐까 싶다. 수없이 반복되는 물감 올리기 행위는 이젠 자신의 언어를 대신해 색과의 만남으로 쓰는 일기와도 같게 됐다.
“컬러밴드(색 띠) 하나를 만들기 위한 수많은 행위들은 자아의 긍정과 부정, 현실감의 초월을 반영합니다. 이러한 반복적인 제스처는 몸을 축으로 해 넓게 뻗은 팔 길이만큼의 필력에 의해 완성됩니다. 그 안엔 느린 속도의 붓질과 팽팽한 캔버스와의 탄성이 만들어내는 에너지를 포함하지요. 맑고 투명한 보색대비와 유사대비를 통해 일정한 패턴이 배열되면서 일어나는 틈새의 연출은 태초의 에너지를 표현하기도 합니다. 반복 행위로 비롯되는 중첩과 교차, 그리고 병렬의 과정은 처음의 것들을 해체하며 ‘그리기와 지우기의 간극(crack)’을 연출하는 목표를 달성하게 됩니다.”
Ha is known as the “color-band artist” by the way color bands of various colors come together harmoniously in her paintings. While her works are visually splendid, her simple and repetitive working process brings up many different interpretations. Kwon Hye-in, a curator at Seoul Museum of Art, claimed in her critique that “having Ha’s body as their base, the repetitive acts produce an immanent rhythm made up of inner standards and movements. The repetition of her color-band composition — a set of identical forms — between paintings and the visual strengths and weaknesses occurring from the contrast between her colors, cause the viewer’s eyes to move accordingly, creating a relative dynamism which leads to the production of rhythm.” Ha’s actions are simple and repetitive, but Kwon interpreted the artistic intention behind them as “the manifestation of rhythms immanent in her inner self.”
In an interview, Ha stated that she “colors that can be beautiful without any content or form; they are a means for me to communicate and gives me comfort.” In other words, she understands that colors have innate functionality even when the artist does not imbue intentions or special meanings to them, and that “communication through color” is something that is always ongoing. Her comment is closely related to the art historian and Myongji University professor emeritus Lee Tae Ho’s statement, saying that “Having studied so diligently during her years in the French art school, Ha’s painting of colors are marked with the French style and characterized by a rational formal language constructed upon the traditions of abstract painting. Her abstract paintings are the results of “expressing inner meanings outward through forms,” and in that aspect, are closest to Wassily Kandinsky’s classic theory of abstract painting, “when inner desires produce dots, lines, and planes in the order of impression-expression-spontaneity, they attain their location not through chance, but by inevitability.”
Indeed, Ha TaeIm has studied fine art at a French university; she had dreamt of becoming an artist since her teenage years, and had already begun preparing to study abroad in France, none of which could have been possible without her supportive, encouraging father, Ha In-doo. Ha In-doo (1930-1989), one of Korea’s first-generation of modern artists, was a pioneer of the Art Informel (or non-representational) movement in Korea, and a key contributor in the birth of Korean abstract art. Perhaps, the color-band studio practice Ha has achieved over many years may owe to her inheriting the “DNA of tuning the inherent, natural beauty of colors into harmony.” The countless, repetitive acts of applying and accumulating layers of paint on the canvas has now almost become like keeping a diary to her, but instead of language, written through her encounters with colors.
“The numerous acts involved in making one color band reflect the affirmations, denials, and the feeling of transcending reality in my inner self. The repetitive gestures are dependent on the power of my brushstroke generated by the reach of my arm with my body as the central axis. The power includes the energy coming from the tension between a slow brushstroke and a tightly-stretched canvas. The clean and transparent contrast of complementary and colors and comparative comparison expresses the primitive energy. The layering and overlapping, as well as the process of parallelization disassembles the first ones, and achieve the goal of organizing the ‘crack between painting and erasing.’
하태임의 컬러밴드는 ‘여백의 미묘한 리듬감으로 틈의 경계를 창조해낸 결과물’이다. 빈 캔버스에 팔 길이만큼 단숨에 긋는 붓질 방식이 화선지에 펼쳐지는 일필휘지(一筆揮之)의 미학 그 자체다. 기운생동을 온전히 담아내려 한다는 측면에서의 공통점이다. 또한 물감 층을 두텁게 올려 의도적인 질감을 얻기보다는, 오히려 물감의 면이 얹어질수록 특유의 투명성이 더욱 두드러지는 측면은 ‘한지에 (수간)채색 기법’을 닮았다. 결국 하태임의 그리기 방식은 서양화 재료를 사용하지만 한국화 본연의 정신성과 기법에 더 가까운 셈이다.
또한 그 틈새들은 점차 무한한 공간으로 확장되는 소통의 통로이기도 하다. 조응된 각각의 색에도 나름의 역할과 함의를 내포하고 있다. 만곡(彎曲) 형태 색 띠의 조화, 반복되는 행위의 중첩, 상호 교차되며 남겨진 틈새의 미학 등은 하태임 회화의 중요한 구성요소이다. 이 과정을 통해 자신만의 내면을 들여다보며 한없이 고요하고 평온함의 안위를 얻게 된다. 그림을 바라보는 이 역시도 폭풍이 지나간 이후의 수면(水面)처럼, 지친 일상의 숨을 고르듯 더없이 고요한 평온함에 최선의 위안을 받게 된다.
“고유한 순색들은 망막을 통해 뇌까지 전달되는 신경계의 고유한 기억이나 경험을 통해 데이터화 됩니다. 색은 그리는 이의 본질입니다. 본인의 작업에서 색은 심리적 상태를 있는 그대로 천명해주는 하나하나의 생명을 지닌 생명체이자 원형질입니다.” 작가의 말처럼 하태임의 색면 띠에는 사람의 마음에 와 닿는 숭고한 생명력과 심심한 위로의 힘을 지니고 있다. 그래서 작가에게 색이 치유의 에너지이자 아이디어의 원천이 될 수 있는 것이다. 2012년 박사학위 논문의 제목이 「컬러 밴드를 이용한 비선형 만곡 패턴 구성의 회화적 역동 효과」일 정도로 색에 대한 진심과 깊이 있는 통찰은 스스로를 지켜주는 원동력이 되었다.
Ha TaeIm’s color band is a ‘result of creating the crack’s borders with blank space’s subtle rhythmic sense.’ The method of painting a brushstroke in a single movement without hesitation in a length of an arm on the canvas is in close relation to the aesthetics of ‘one-stroke-on-a-paper’ created on a traditional Korean paper. The two concepts are similar in that they both attempt to wholly express the vivid sense of energetic movement. Furthermore, in that Ha’s works present their unique transparency as paint’s planes are added, rather than gaining thick texture by stacking piles of paint, they resemble ‘the method of water coloration method on Hanji (traditional Korean paper).’ Ultimately, Ha TaeIm’s way of painting is closer to Korean painting’s original spirituality and methods, while it utilizes materials of the Western painting.
Also, those cracks are passages of communication that are gradually expanded to infinite space. Each color that accords with other hues has its own role and meaning within it. The harmony of color bands in the curved form, overlay of the repetitive act, and the aesthetic of cracks left blank among the overlapped parts are significant elements of Ha TaeIm’s paintings. Through this process, Ha reflects upon her inner world and gains comfort from tranquility and serenity. Also, the viewer gets to find solace in quiet calmness, as if one is looking at the water’s surface after a storm has passed or taking in a deep breath by stepping away from tiring everyday life.
“The unique pure colors become converted into data through unique memory or experience of the nervous system, which carries the stimuli through retina to the brain. Colors reflect who the painter really is. In my practice, each color, which reveals a psychological state as it is, is a living being containing life, as well as a protoplasm.” As Ha’s statement recounts, her color-bands contain noble vitalism that draws the viewer’s heart and the power of consolation. Thus, color can be an energy of comfort and a source of ideas for Ha. As the title of her 2012 PhD Thesis Painterly Activity Effect of Curved Pattern Composition Using Color-Bands implies, Ha’s sincerity toward color and deep contemplation became driving forces that kept her to continue her practice.
하태임 작가가 세계인의 이목을 받은 흥미로운 에피소드가 있었다. 지난 2018년 6월에 열린 ‘김정은-트럼프 북미 정상회담’에서였다. 회담이 진행된 싱가포르 카펠라 호텔 벽면에 걸렸던 하태임의 컬러밴드 작품이 전세계에 생중계됐기 때문이다. 70여 년을 서로 반목하던 북한과 미국의 양국 정상이 두 손을 맞잡은 역사적인 순간이었기에 의미가 남달랐다. CNN을 비롯한 주요 미디어에 김정은 위원장이 생중계되는 순간, 소파에 앉은 김 위원장 등 너머 벽면의 컬러밴드 작품은 또 다른 주인공이 되었다.
북미 정상회담 장소에 하 작가 작품이 걸리게 된 사연은 아주 극적이고 우연이었다. 2007년 서울 코엑스에서 열린 한국국제아트페어(KIAF)에 참가했던 하 작가의 작품을 인상 깊게 본 미국의 한 유태인 아트딜러가 작품 4점을 주문하면서 인연이 시작됐다. 하 작가는 뜻밖의 제안에 당시 미국 산타모니카에 거주했던 그를 직접 찾아가기까지 했다고 한다. 그 자리에서 싱가포르 센토사섬 카펠라호텔 도면을 보며, 그림이 걸릴 위치를 확인했다. 우리는 10년이 지나서야 역사적인 순간과 함께 그 작품을 다시 만나게 된 것이다.
There was an interesting episode through which Ha TaeIm received global attention. The event was the ‘Kim Jong-Un—Trump North Korea-US Summit’ that took place in June 2018. Ha TaeIm’s color-band paintings hung at the walls of the Capella Hotel, Singapore, where the summit happened, were broadcast worldwide. It was a historically meaningful moment, when the North Korean and American leaders, who had been in conflict for around 70 years, held hands together. When Kim Jong-Un was broadcast on major media channels, including CNN, color-band paintings that could be seen over seated Kim’s back became another main character of the moment.
It was a dramatic and a coincidence that Ha’s works were hung at the place where the North Korea-US Summit took place. The story began when a Jewish art dealer who had been interested in Ha’s works since viewing those at KIAF (Korea International Art Fair), COEX, Seoul in 2007 ordered four paintings from her. As the purchase was an unexpected event, Ha visited Santa Monica, US, to see him in person. During her visit, she checked the place where her works would be hung, looking at the floor plan of Capella Hotel, Sentosa Island, Singapore. Ten years after, we got to encounter those works again, along with the historical moment.
Un Passage 50x50cm (Image size) Silkscreen 2021 ed.99
2007년이면 하태임 작가가 컬러밴드 시리즈를 시작한 초창기이다. 프랑스에서 1999년 귀국 이후 2003년부터 색면 띠 작업을 시작해, 2004년 홍익대 박사과정에 진학한 이후 2006년부터 2012년까지 〈통로(Un Passage)〉, 〈문(La Porte)〉, 〈인상(Un Impression)〉 등의 시리즈를 발전시켜 나갔다. 2015년엔 평면을 벗어나 스테인리스 스틸 재료로 3차원의 색띠 입체작품인 〈확장(Une Extension)〉을, 2018년에는 <통로>의 영상 작품화까지 시도하며 컬러밴드 시리즈의 심화과정을 이어왔다.
어쩌면 하태임의 작품이 미술시장에서 뜨거운 관심과 성과를 거두기 시작한 시발점은 15년 전인 2007년부터였다고 볼 수 있겠다. 또한 작가의 성공적인 작품활동을 따질 때 작품이 소장된 곳을 따지기도 한다. 하 작가 작품의 소장 이력도 굉장히 폭이 넓다. 모나코 왕세자재단이 주최한 모나코국제현대회화전에서 모나코왕국상을 수상한 것을 계기로 모나코현대미술관에 소장되기도 했다. 국내에선 서울시립미술관, 국립현대미술관 미술은행, 태평양아모레뮤지엄, 양평군립미술관, 삼성전자, 삼양사, LG전자, 두산그룹, 고려제약, 벽산엔지니어링, 서울가정행정법원, 서울동부지방법원 신청사, 연세대 에비슨의생명연구센터, 마곡 롯데캐슬파크, 등 거의 전방위적인 면모를 자랑한다.
2007 belongs to the early years of Ha TaeIm’s color-band painting series. After coming back to Korea from France in 1999, starting color-band practice in 2003, and beginning to study at Hongik University’s PhD program in 2004, she developed the series Un Passage, La Porte, and Un Impression from 2006 to 2012. She reached beyond two-dimensional practice through production of the three-dimensional color-band work Une Extension with stainless steel in 2015 and conversion of Un Passage into a video work in 2018, continuing to deepen and widen the color-band series.
Perhaps, the starting point of Ha TaeIm’s works gaining interest and accomplishment in the art market can be thought as the year 2007, fifteen years ago. When we consider an artist’s successful artistic activity, we take the artwork’s collection institutions into account. Ha’s works are included in extremely wide-ranging collections. Fondation Prince Pierre de Monaco at International Contemporary Art Fair Monaco, Hommage à CESAR (Prix de la ville de Monaco) MONACO Museum of Contemporary Art Among Korean collections, Seoul Museum of Art, National Museum of Contemporary Art’s Art Bank, Amorepacific Museum of Art, Yangpyeong Art Museum, Samsung Electronics, Samyang Corporation, LG Electronics, DooSan Group, Korean Drug, Byucksan Engineering, Seoul Family Court, Seoul Eastern District Court, Avison Biomedical Research Center in Yunsei University Health System, and Magog Lotte Castle all hold Ha’s works.
Un Passage 50x50cm (Image size) Silkscreen 2021 ed.99
최근 하태임 작가의 미술시장 행보를 주목하는 이가 늘어났다. 소위 블루칩 작가의 반열에 안착하는 게 아닌가 하는 기대감 때문일 것이다. 블루칩 작가의 요건 중 갤러리에서의 전시가보다 경매에서 재판매가가 훨씬 높게 형성되며, 안정적으로 지속된다는 점이 대표적이다. 가령 2022년 10월 기준 전시가격이 300만원인 10호 크기 작품이 경매에서 1500만원이 넘게 낙찰된 바 있다. 1400만원의 50호는 3400만원, 2500만원의 100호는 5400만원을 기록한다. 낙찰수수료 20%까지 감안하면 가격은 더 높아진다. 대략 경매 낙찰가격이 전시가의 2.5배를 웃도는 셈이다. 컬러밴드 작품의 견고함이 완성됐다고 평가되는 2015년 이후의 개인전은 지속적으로 솔드아웃이라고 한다.
Recently, there have been many people who are keen on Ha TaeIm’s performance in the art market. It is probably due to their expectation that Ha has successfully entered the category of the so-called blue-chip artists. Some of the most significant requirements of the blue-chip artists are the much higher secondary sale price at auction compared to the primary gallery price and the consistency of such a phenomenon. As an example, the work with a size of 10-Ho was realized at 15 million won in an auction, while the exhibition price was 3 million won, in October 2022. 50-Ho work with the primary price of 14 million won was realized at 34 million won, and 100-Ho work with the exhibition price of 25 million won was realized at 54 million won. If we take the 20% buyer’s premium into account, the total price becomes higher. Approximately, the realized price at auction is more than 2.5 times the exhibition price. Works exhibited at Ha’s solo exhibitions after 2015, when her color-band works are considered as reaching their height in terms of delicacy, are consistently sold out.
하태임 낙찰총액 Yearly total of prices realized for Ha TaeIm’s works (2012-2022)
경매가격이 전시가격보다 높게 지속되는 것이 작가에게 꼭 이로운 것만은 아니다. 작가의 작품가격으로 작가적 역량까지 담보하진 않기 때문이다. 자칫 작가적 비전에 투자하기보단, 당장의 작품판매 수익만을 좇는 투기심리가 앞설 수도 있다. 어떤 문화이든 두터운 팬덤이 발전적인 기반을 형성하듯, 작가의 미래비전도 주변에 어떤 기호의 애호가층이 포진하는가에 판가름이 난다. 하태임의 컬러밴드가 대중적 인지도와 선호도를 다지기까지 15년 정도 걸렸다. 작가의 생애주기가 60년 정도라고 할 때, 불과 3분의 1도 못 미친 시점이다. 일부에선 한국의 미술이 전성기 시즌을 맞았다고도 한다. 문학의 스테디셀러처럼, 미술에서도 오랜 시간 꾸준하게 사랑받는 작가가 탄생할 시점이 아닐까 싶다. 무수한 젊은 작가군에서 제2, 제3의 하태임 작가가 발굴되어 한국 현대미술계가 보다 풍요롭게 되길 기대한다.
글_김윤섭(아이프미술경영연구소 대표, 미술사 박사)
The phenomenon of realized price being constantly higher than the exhibition price is not always positive for an artist. It is because the price of an artist’s works is not a guarantee of his/her artistic competence. There might be a situation in which buyers purchase works only interested in their profit gained from reselling artwork, rather than having a belief in an artist’s long-term potential. As a broad base of support creates a developing basis in all cultural areas, an artist’s prospect gets decided by what type of enthusiasts become gathered around the artist. It took about fifteen years for Ha TaeIm’s color-band works to gain both public attention and recognition. If we consider the average length of an artist’s active career as around sixty years, the years that took Ha to this point is less than a third of the period. Some people state that Korean art is in its golden age. It is the point of time when an artist that is loved for a long time, like a steady-seller in literature, to appear. I hope the second and the third ‘Ha TaeIm’ are discovered among young, emerging artists, who can contribute to the further flourishing of the contemporary Korean art world.
Yoon Sub Kim, PhD (CEO, AIF Art Management)
Un Passage No.221050, 140x140cm, Acrylic on Canvas, 2022
CV
학력
2012 | 홍익대학교 미술대학 회화 전공 박사 졸업, 서울, 한국 |
1998 | 파리 국립 미술학교 졸업, 파리보자르(D.N.S.A.P), 프랑스 |
1994 | 디종 국립 미술학교 졸업, 프랑스 |
주요 개인초대전
2023 | ‘HA TAE IM : CADENCES’, Helen J Gallery, LA |
‘Colors beyond space’, Gallery AP SPACE, 뉴욕, 미국 | |
‘Green to Green’, 갤러리 아트사이드, 서울, 한국 | |
2022 | ‘Yellow, 찬란한 기억’, 서울옥션, 서울, 한국 |
2021 | ‘Wish for Harmony’, 노블레스 컬렉션, 서울, 한국 |
‘마음의 정원에 핀 꽃’, 가나부산, 부산, 한국 | |
2020 | ‘Un Passage’, 가나아트 나인원, 서울, 한국 |
2018 | ‘Spring Sonata’, 갤러리조은, 서울, 한국 |
‘하태임 개인전’, 쉐마미술관, 청주, 한국, 외 다수 |
EDUCATIONS
2012 | Ph.D. Hongik. University, Seoul, Korea |
1998 | B.F.A. National, D.N.S.A.P, France |
1994 | Dijon National School of Fine Arts, France |
SELECTED SOLO EXHIBITIONS
2023 | ‘HA TAE IM : CADENCES’, Helen J Gallery, LA |
‘Colors beyond Space’, Gallery AP Space, NewYork, USA | |
‘Green to Green’, Gallery Artside, Seoul, Korea | |
2022 | ‘Yellow, Brilliant Memory’, Seoul Auction, Seoul, Korea |
2021 | ‘Wish for Harmony’, Noblesse Collection, Seoul, Korea |
‘Flowers Blooming in the Garden of the Heart’, Gana Busan, Busan, Korea | |
2020 | ‘Un Passage’, Gana Art Nine One, Seoul, Korea |
2018 | ‘Spring Sonata’, Gallery Joeun, Seoul, Korea |
‘Ha Tae Im Solo Exhibition’, Shema Art Museum, Cheongju, Korea, etc. |