Chungshin Kim, 2023: Black Neon_Lines that Swallowed Charcoal
Chungshin Kim 20232023
64 Pages
250x345mm
Gana Busan
Feb 25 - Mar 12, 2023
Black Neon_목탄을 삼킨 선
프린트베이커리 전속작가 청신의 2023년 개인전
청신 작가는 면밀하게 잘 정비된 하얀 바탕에 아주 까맣지만 네온싸인처럼 밝게 빛나는 목탄의 선을 그어낸다. 목탄을 삼킨 선, Black Neon은 마치 우리의 삶과 같다. 우리의 삶은 태어남과 동시에 불안을 안고 사는 존재이다. 살아 숨 쉬던 나무는 불안과도 같은 불꽃을 삼켜 목탄이 된다. 이처럼 불안을 이겨내며 우리는 삶을 이어나간다. 목탄이 그어낸 선들을 따라가며 마음의 위로와 평안함을 느낄 수 있기를 바라본다.
“목탄은 생생하게 살아 숨 쉬던 푸른 나무가 뜨거운 불꽃을 만나 창창한 목탄으로 다시 태어난 거예요. 우리도 삶에서 불안이라는 불꽃을 만나 그 열기로 새롭게 태어날 수 있어요. 살아간다는 것은 그래서 어떤 방식으로든 의미가 있어요.” -작가노트
정물산책 / 걷는 사람
작가는 걷는 행위, ‘산책’을 통해 우리 안에 내재된 불안, 걱정을 조절해 보길 권한다. 좋아하는 풍경에 애정을 쏟으며 걷다 보면 걱정으로 가득했던 마음에도 애정과 희망이 피어난다고 이야기한다.
“마음이 무겁거나 불안할 땐 산책을 해보세요. 집 안에서도 걸을 수 있어요. 꽃병에 물을 채우고 꽃을 알맞게 꽂아요. 그것을 놓아둘 멋진 자리를 찾아 집안을 걸어보세요. 정물 산책은 꽤나 멋진 산책길을 만들어 줍니다. 그 산책길은 ‘걱정’을 ‘애정’으로 바꾸어 준답니다.”
선묘정물 / 그리는 사람
작가는 사람이 태어나 죽을 때까지를 선으로 이은 것이 곧 삶이라고 이야기한다. 우리가 살아가며 가로지르는 무수히 많은 시간과 공간, 그 속에서 어떤 흔들림이 있을지라도 ‘내가 원하는 모습으로 살아가겠다’는 강한 의지만 있다면 삶의 끝까지 나만의 선을 그어갈 수 있음을. 청신의 선은 보여준다.
“우리가 태어나며 시작된 ‘선’은 계속 이어집니다. 그 길을 잘 그려보는 거예요. 누구나 생의 마지막엔 추상화든, 인물화든, 정물화든, 멋진 그림 한 점씩 남기는 거예요. 우리 모두”
필기정물 / 쓰는 사람
작가에게 무언가를 ‘알고 그리는 것’은 쓰는 것과 같다. 한글을 처음 배울 때엔 자음과 모음 한 자 한 자를 ‘그리듯’ 적어내지만 한글을 완전히 익힌 후엔 글자를 의식하지 않고 글의 내용을 ‘써’ 내려가듯, 어떤 개념, 사고에 대한 확신이 생겼다면 용기를 가지고 자신의 이야기를 써 내려갈 수 있다.
“옛 선비들이 사용했던 ‘난을 친다’라는 표현은 어떤 개념을 생각하고 사고하며 써 내리는 것과 같습니다. 글자를 알기에 이야기를 종이에 쓸 수 있는 것이지요. 저에게 빠르게 그려내는 난초나 바위그림은 쓰는 것과 닮아 있습니다.”
바람정원 / 숨 쉬는 사람
작가는 마음껏 걷고, 그리고, 쓰며 인생의 선을 이어나가며, 온전한 ‘나’로 향하는 삶의 가치를 이야기한다. 비바람치는 삶일지라도 애틋하게 바라보고. 그 과정에서 얻은 배움과 용기로써 나만의 선을 이어가며 ‘나’로서 호흡하는 자유를 누려보길 권한다.
“우리는 온전하게 나 자신이 될 때 자유를 느껴요. 모두 자기만의 방식으로 스스로를 찾죠. 쉽지는 않아요. 바람도 불고, 비도 오고, 해도 나고, 태풍도 지나면서 조금씩 찾는 거예요. 지금 이 순간 힘이 든다면 잘 찾고 있는 거예요. 바람이 분다는 것은 숨 쉴 수 있다는 거니까요.”
Black Neon_Lines that Swallowed Charcoal
“Black Neon: Lines that Swallowed Charcoal” is a solo exhibition of Chungshin, an artist who is exclusively affiliated with Print Bakery, that will be held from February 25 through March 12 at Gana Busan. It will feature four large paintings done on Size 500 canvases (approx. 333x218cm) and convey the artist’s thoughts about life through four themes: Still-Life Walk, Still-Life Drawing, Still-Life Notes, and Wind Garden.
Chungshin creates lines with lumps of charcoal on a white backdrop that, despite being black, somehow have the radiance of a neon sign. “Black Neon: Lines that Swallowed Charcoal” is like our lives. Each of us, from the moment we are born, are unstable beings. The tree, which used to be alive, turns into charcoal by swallowing fire, which is meant to be representative of anxiety. We spend our lives overcoming the burning coals of anxiety that lie within us. It is hoped that visitors can, by following the charcoal lines in the paintings of this exhibition, find solace and a profound inner peace.
“Charcoal is something that was born from the merging of a green tree, which used to be a living, breathing entity, and hot flames. We too, by coming into contact with the flames of anxiety, are reborn through its heat. This is why life, regardless of its format, is always meaningful.” –Artist’s Note
Still-Life Walk / The Walking Person
Through the act of walking, Chungshin suggests that we take stock of our anxiety and concerns. She tells us that, if one walks while paying attention to and enjoying a favorite landscape, one’s anxiety-filled heart can become filled instead with love and hope.
“If you are feeling down or anxious, try taking a walk. It can even be at home. Fill a vase with water and a beautiful arrangement of flowers and then walk through your home to find the perfect place for it. The still-life walk is quite the experience: it has the power to transform worry into affection.”
Still-Life Drawing / The Drawing Person
Chungshin shows how our lives, from birth until death, are like one long line. Through seemingly simple lines, she reveals how we can draw our own lines—regardless of the shocks that occur in the many spaces and blocks of time in which we exist—until our final moments as long as we are committed to living as we want to, as opposed to how others want us to live.
“Our ‘life line,’ which begins being drawn from the moment we are born, continues throughout our lives. My goal is to draw this line as well as I can. Everyone produces an artwork—whether an abstract painting, portrait, or still-life—when they die. Each and every one of us.”
Still-Life Notes / The Writing Person
For Chungshin, the act of drawing/painting something is the same as writing. Just as a child learning Hangeul starts by writing vowels and consonants as if drawing shapes and, after having mastered it, writes without consciously thinking about how they create each letter, if you have a conviction, you can gain the courage to write your own story.
“In the Joseon dynasty, if a scholar said that he wanted to paint an orchid, it was much more than an artistic act. It was something that was done with a certain idea in mind. We can put our stories on paper because we know how to write. For me, the act of painting an orchid or tall rock—which was always done quickly—is very similar to the act of writing something.”
Wind Garden / The Breathing Person
Chungshin’s work is about living—by walking, writing, and drawing the line of our lives—in a way that celebrates the self. Each person is encouraged to look favorably upon their life, even if it is frequently rocked by tempests, and enjoy the freedom of being true to oneself by continuing to draw their unique line armed with courage and what they learned while enduring past tempests.
“We feel truly free when we come into ourselves. We each search for our self in different ways—something that is never easy. The self is discovered, bit by bit, while enduring wind, rain, sun, and typhoons. If you are struggling right now, you are doing just fine. It’s because wind is an opportunity for you to breathe.”