Ha Tae Im, 2015: Solo Exhibition
Ha Tae Im Texts by 김영민 Kim Young Min (전시기획자)Curated by Chae Minhee
2015
Paperback
48 pages
200 x 200 mm
Seoul Auction S-SPACE
Mar 31 - Apr 10, 2015
익숙하지만 일상적인 색과는 미묘하게 다른 색의 띠, 색의 띠라기보다는 색의 획들이 교차를 거듭해 쌓이고 그것은 켜켜이 덮이고 지워지는 과정을 통해서 무한의 공간으로 확장한다. 끝이 없다는 것은 시작도 없다는 것이고, 시작과 끝이 없다는 것은 공간뿐만 아니라 시간에도 사라지고 없다는 것이다. 결국, 하태임이 만든 색의 획들은 반복을 통해서 시공간의 구분을 없애고 그 '빈곳'에 작가의 존재 혹은 '그녀의 마음'을 남긴다.
(...)
하태임의 화면을 보면 우선, 그녀가 만들려고 하는 것이 다층적 혹은 '미세차원'의 시공간 자체라는 것을 알 수 있다. 색의 획으로 구성된 켜켜이 쌓인 공간은 평면적이지만 다층적 깊이를 만들고 그것이 깊은 하나의 공간으로 여기게 한다. 하지만, 하태임 화면이 가지는 제 1의 매력은 지나치지도 모자라지도 않는 균형ㅇ과 절제이다. 오랜 기간, 동일 행위의 반복과 수련을 통해서 그녀만의 감각, 즉 중성적이고 우아한 그러나 경쾌한 색들의 획과 그들의 세계를 화면에 만들어냈다. 그녀의 색은, 우리의 일상에서 늘 볼 수 있는 것처럼 익숙하지만 찬찬히 살펴보면 조금씩 다르고 조금 더 중성적이다. 마찬가지로, 그녀의 획들도 모자라지도 지나치지도 않을 만치의 놀랄만한 절제를 볼 수 있다. 그래서 일견 속도감이 덜하여 역동적이지 않거나 감성이 덜 드러나 보일 수도 있다. 그러나 이것이 하태임이 만들어 내는 화면의 특질이며, 이 특질의 근원은 감각의 절제와 반복의 숭고이다.
김영민, 전시기획자
We are accustomed to seeing bands of color, but these bands are subtly different from the colors we see as we go about our daily routine. A more specific definition of bands of color would be strokes of color that crisscross and expand into infinite space, while accumulating, overlapping, and erasing. Infinity has no beginning or end, which in turn signifies the absence of not only space, but time. Ha Tae Im has created strokes of color that remove the boundary between time and space. What is left in the void is the artist’s existence or what is in her mind.
(...)
In looking at Ha Tae Im’s work, it is evident that she intends to create space-time in multiple layers or in micro-dimensions. Configured with an accumulation of color strokes, her space is planar but forms multiple layers, allowing us to regard it as a single space with significant depth. The primary appeal of Ha Tae Im’s work is her balance and moderation. Through endless repetitions and practice, Ha Tae Im has managed to develop her world on the canvas, which features her unique sensitivity expressed through neutral, yet elegant and pleasant, color strokes.
Although her colors could appear as ones that we could encounter every day, a closer look reveals that the hues are a little different and a bit more neutral. A level of similar restraint can be found in her strokes of color, which are neither excessive nor deficient. Some might claim that lack a sense of velocity, they are not dynamic enough, or do not reveal sufficient emotion. However, these are distinct characteristics of Ha Tae Im’s philosophy, the foundation of which can be found in the restraint of senses and the sublimity of repetition.
Kim Young Min, Exhibition Planner