Ha Tae Im, 2022: Solo Exhibition

Ha Tae Im Texts by 권혜인 Kwon Hyein (서울시립미술관 학예연구사)
가나부산 (Published by Gana Busan)
Designed by Studio Hongdan
2022
Paperback
96 pages
224 x 270 mm
HA TAE IM : Solo Exhibition
Gana Busan
Jun 24 - Jul 18, 2021

음악적 구성과 내면의 표현이 동시에 존재하는 것이 작품의 첫 번째 특징이라면 두 번째의 특징은 반복되는 제스처와 그것이 만들어내는 틈새의 공간에 있다. 작가는 "집중해서 선을 반복적으로 그리다보면 이 작업이 명상이고 수행인 것처럼 느껴진다"고 한다. 이 반복 제스처는 자아의 긍정과 부정, 그리고 현실의 초월됨을 반영한다는 점에서 단색화 작가들의 자연에 대한 물아일체와도 표현형식을 공유하고 있으며, 초기의 지우기나 감추기에서 차차 자기 자신에 대한 받아들임과 위로로 나아가고 있는 것으로 보인다. 틈새의 공간은 특히 기존 색채 화가들과의 변별점을 드러내는 것으로, 물감의 투명성이 극대화된 컬러패턴들이 화면에 중첩되어지면서 발색한 간격과 미묘한 차이, 컬러 패턴의 '어긋남'과 '교차'의 결과로 나타난, 층과 층 사이에서 발생하는 틈새의 집합을 일컫는다. (...)
종합하면 때로는 가려지고 지워지는 반복의 붓질이고 때로는 각각이 자신의 삶을 담아내는 생명체인 이 컬러밴드들이 화면 위에서 음악적인 병치로 다른 색채들과 관계하고 조응하여 역동성을 이끌어내는 한편, 이것들의 반복과 확장을 통해 만들어지는 공간은 시간을 투사하는 결과물로서 화면의 깊이를 만들어낸다. 그 틈새들은 점차 무한한 공간으로 확장되는 것이자 소통의 통로로서 기능하게 된다. 이것이 다른 작가들과는 다른 하태임만의 색 공간이다.

권혜인, 서울시립미술관 학예연구사

If the first characteristic of HA's work is the coexistence of the musical composition and inner expression, the second one lies in the repetitive gestures and the space created by them. The artist states that 'when I concentrate and draw lines repeatedly, this work feels like meditation and practice.' This repetitive gestures shares a form of expression with the Monochrome painting (Dansaekhwa) practitioners' oneness of the ego with the external world, as it reflects positivity and negativity of the ego and the transcendence of reality. Furthermore, HA seems to be gradually moving from an initial gesture of erasing or hiding towards the acceptance of and comfort in oneself. This gap becomes the point distinguishing her work from existing color painters. It refers to the set of gaps between layers, the subtle differences, and the 'displacement' and 'intersection' of the color patterns when the transparency of paints is maximized and color patterns are superimposed on the canvas. (...)
To conclude, these color bands are sometimes a repetitive brush stroke, that is then obscured and erased, while other times are a living being itself. Yet each contains its own life, and relates and coordinates with other colors on the canvas in a musical juxtaposition that engenders a certain dynamic. On the other hans, the space created through repetition and the expansion of color bands produces the depth of the screen as a result of projecting time. The gaps gradually expand into an infinite space, and function as a passage to a type of communication. This is HA's unique color space, which is so distinct from that of other artists.

Kwon Hyein, Curator, Seoul Museum of Art

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