Ha Tae Im, 2022: Solo Exhibition

Ha Tae Im Texts by 김신 Kim Shin (디자인 칼럼니스트)
이옥경 (Published by Lee Ok Kyung)
Designed by Han Na Young, Choi Danah, Shim So Hee
2022
Paperback
94 pages
224 x 270 mm
HA TAE IM : Solo Exhibition
Seoul Auction Gangnam Center
May 27 - Jun 12, 2022

하태임의 작업세계는 2000년대 초반부터 지금까지 끊임없는 색 실험 단계라고 말할 수 있다. 2000년대 초반에는 색띠, 추상표현주의적인 비정형 형태, 그리고 줄무늬 이 세 가지 형태에 색을 입히는 실험을 하다가 2004년부커 컬러밴드가 나오기 시작해 오늘에 이르렀다. 형태와 색의 관계에서 주인은 색이다. 색의 표현에 더 중점을 두고자 형태인 밴드는 제약을 받는다. 밴드의 위치는 다르지만 늘 같은 굵기, 같은 모양으로 나타난다. 하태임은 캔버스를 눕혀놓고 그림을 그린다. 캔버스 한쪽 면에 자리를 잡은 뒤 팔을 뻗은 상태에서 원의 궤적을 긋는다. 비유하자면 그의 몸은 컴퍼스이고 팔은 중심축에서 뻗어 나온 다리다. 그렇게 일정한 원의 호가 캠퍼스에 쌓여간다. 밴드의 형태에 자유를 주지 않은 것은 그 형태가 가질 수 있는 언어성을 약화시키려 한 것이다. 밴드의 굵기와 곡률이 다채로우면 그것이 시끄럽게 말을 시작할 것이고, 그만큼 색의 말을 방해할 것이다. 하태임은 밴드를 최대한 “무심으로 그린다”는 약속을 만들었다. 하태임은 이 약속을 “인어공주가 다리를 얻기 위해 목소리를 잃는 것처럼”이라는 멋진 은유로 표현한다.

김신, 디자인 칼럼니스트

Since the early 2000s, Ha has been experimenting relentlessly with colors. She started out by giving colors to bands, amorphous shapes inspired by abstract expressionism, and stripes. She then discovered her colored bands in 2004. Between forms and colors, colors take precedence. The curved bands face constraints as their role is primarily to serve as a medium for expressing colors. Accordingly, the bands appear in the same thickness and shape everywhere regardless of location. Ha paints these colorful bands on canvases that lie flat on their backs on a desk. She stands at one corner of the canvas and paunts the orbits of the bands with her brush-holding arm stretched out. In other words, she makes herself into a compass when she paints. That is how she creates bands with consistent degrees of curvature on the canvas. The curved bands all bear a rigidly uniform form as the artist makes the conscious effort to neuter aby possible verbal effwct that different froms mught convey. Variations in the thickness and curvature of the bands would begin to make the bands “speak,” so to speak, interfering with what the colors have to say. Ha promised herself that she would paint these bands in as “carefree” a manner as possible. She likens that struggle against care to the little mermaid losing her voice in exchange for legs.

Kim Shin, Design Columnest

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