Kim Hanna, 본인인증의 달인 The Master of Self-Authentication, 2024
Kim HannaDesigned by 아트랩(샵메이커즈)
2024
175 x 255 mm
OKNP Busan
Mar 14 - Apr 07, 2024
‘해커에 뚫린 본인인증, 이동통신 3사도 무방비’
이런 뉴스가 종종 보이는 세상에서 나를 인증하는 법을 생각해 본다.
결정적인 방법이 있나
그동안 썼던 일기장을 들고 / 내가 외우는 노래, 시를 암송하고
내가 본 별의 수를 말하고 / 좋아하는 과자는 가루까지 먹고
…
내가 쓴 글씨로 편지를 쓰고
현명한 땀을 매일 흘리고 싶은 마음으로 본인인증 하고 싶다.
나날이 발전하는 무휴대폰자의 생활이다.
-김한나-
오케이앤피(OKNP, 부산)는 3월 14일부터 4월 7일까지 김한나(Hanna Kim, 1981~)의 개인전 <본인인증의 달인>을 개최해 40여점의 신작을 선보인다.
김한나는 대학교 재학 시절 ‘토끼가 되고 싶다’라고 생각한 후 지금까지 토끼를 그려오고 있다. 20년이 넘는 시간이다. 그의 작품에는 작가 본인의 이름을 딴 ‘한나’라는 소녀와 흰 토끼가 함께 등장하는데, 이들은 서로 다양한 감정을 주고받으며 소중한 순간을 공유한다. 초기 작품에서 토끼와의 첫 만남과 헤어짐, 고난 후 맞이한 재회의 순간을 담았다면, 최근에는 토끼와 함께하는 일상에서 느끼는 편안함과 따뜻함이 작품의 주된 이야기가 되었다.
작가에게 토끼는 단순한 작업의 소재가 아닌 절친한 친구이자 서로에게 없어서는 안 될 존재이다. 작가는 현실과 상상의 경계를 넘나들며, 여러 시점으로 이루어진 한나와 토끼 이야기를 기록한다. 단조로운 삶이라도 각각의 순간에서 느끼는 서로 다른 감정들, 무미건조한 삶에서도 찾아낼 수 있는 따뜻함을 보여주며, 본인만의 이야기를 만들어나가고 있다.
김한나는 지금까지 한 번도 휴대전화를 지닌 적이 없다. 이메일과 집 전화로 친구들과 소통하며 세상을 만난다고 한다. 이에 대해 작가는 “필요가 없어서. 나는 친구와 가족 연락처를 다 외우고, 행선지가 정확하고, 무엇보다 빠르게 살고 싶지 않아”라고 말한다. 휴대전화가 없으면 불안감을 느끼는 노모포비아(nomophobia)가 가득한 현대 사회에서 찾아보기 힘든 유형이다. 하지만 휴대전화 없이 그가 세상에서 느끼는 감정과 경험은 핸드폰 없이 살아갈 수 없는 우리가 잊고 있었던, 또는 몰랐던 시야를 밝혀준다.
‘본인인증의 달인’ 이라는 제목을 내세운 이번 전시는 한나와 토끼가 휴대전화 없이 본인인증을 하는 과정을 담고 있다. <발에 땀 지문 인식>, <본인인증 방법 1. 방구 모양 확인> 등으로 보여주는 ‘본인다움’은 현대인들이 속도와 편리를 얻는 대가로 잊고 살아가는 것은 무엇인지 생각해보게 한다. 이번 전시를 감상하며, 김한나 작가가 담담하게 그려낸 우리의 소소하고도 소중한 일상을 되돌아볼 수 있길 바란다.
“The self- Authentication was hacked, and it was not even safe for the 3 mobile carriers.”
I think about how to authenticate myself in a world where this kind of news is often announced.
Is there a solid way
I want to prove myself
by holding my diary that I have written so far / reciting the songs and poems I memorize,
telling the numbers of stars I’ve seen / even eating the crumb of my favorite chips
…
writing a letter in my handwriting
with the desire to sweat wisely every day.
It is the life of a mobile phone-free person who is advancing day by day.
– Hanna Kim-
OKNP (Busan) holds a solo exhibition, “The Master of Self-Authentication” by Hanna Kim (1981~) from March 14 to April 7, presenting about 40 new works.
Hannah Kim has been painting rabbits since college when she thought she wanted to become a rabbit. It has been more than 20 years. Her work features a girl named Hannah, named after the artist herself, and a white rabbit, who share precious moments by exchanging various emotions. While her early work captures the moments of her first meeting, breaking up, and reuniting after hardships with the rabbit, recently, the comfort and warmth she feels in her daily life with the rabbit have become the main story of her work.
For the artist, the rabbit is not just the work subject, but they are close friends and indispensable beings for each other. The artist crosses the boundary between reality and imagination to describe the story of Hannah and the rabbit from several points of view. She creates her own story, showing the different emotions felt in each moment and the warmth that can be found in a tough life, even in a monotonous life.
Hanna Kim has never had a mobile phone. She meets the world and communicates with her friends through email and home phone. About this, the artist says, “I don’t need it. I remember all my friends and family’s contact information, and most of all, I don’t want to live a fast life”. This is rare in modern society full of nomophobia, in which people feel anxious without a mobile phone. However, her feelings and experiences in the world without a mobile phone light up visions that we have forgotten or did not know.
The exhibition, titled “The Master of Self-Authentication,” features Hannah and the rabbit’s self-authentication process without a mobile phone. “Being oneself,” which is presented with “Sweat-print on feet Authentication” and “Method of self-authentication 1: Checking the shape of farting,” leads to thinking about what modern people forget and live in exchange for speed and convenience. It is hoped to look back on our small and precious daily lives drawn calmly by artist Hannah Kim while appreciating the exhibition.