Kim jiana, 2022: CONATUS_an active impulse, the aim for sustainability

Kim Jiana 2022 Texts by Park Namhee, Lee bosung
Design by WORKROOM
2022
Paperback
80 pages
230x280mm
Kim Jiana : CONATUS_an active impulse, the aim for sustainability
Gana Busan
Aug25 -Sep 18, 2022

뉴욕에서 선보인 첫 전시 《DNA》(Vibrant Gallary, 1998)를 시작으로 작가는 물질 기반의 회화, 빛, 설치, 오브제, 프린트 등 다양한 방식의 실험을 펼쳐 보인다. 그의 작업은 크게 네 번의 변화를 거치는데, 첫 번째가 1998년부터 2007년 흙의 물성으로 형상에 기반한 오브제를 만드는 것부터 패턴의 반복과 중첩에 이르기까지 형태 표현을 실험한 시기이다. 두 번째는 그의 트레이드 마크라 할 수 있는 슬립 캐스팅 반원 볼의 설치와 빛을 실험하는 2014년 무렵까지이다. 세 번째는 2015년 슬립 회화(slip painting)로 시작하여 그의 작업에서 본격적으로 ‘색 안의 색’이 파편과 면들로 구축된 평면이자 오브제인 연작들이 완성체로 드러나는 시기이다. 마지막으로 최근 2020년 이후 ‘색 안의 색’ 연작이 계속되는 가운데 이질적인 소재들과 연결을 시도하고 확장하는 시기이다. 물론 이 네 시기를 관통하는 가장 커다란 기조는 물질의 지평에서 펼쳐지는 신비롭고 끝없는 비약과 심화로의 지향이다.

박남희

Starting with the first exhibition, "DNA" (Vibrant Gallery, 1998) in New York, the artist has shown experiments in various methods, including material-based painting, light, installation, objet, and print. Her work goes through four major transformations. The first was the period from 1998 to 2007 when she experimented with morphological expression, from creating form-based objet with the physical properties of earth to repeating and overlapping patterns. The second was until around 2014, when she experimented with the installation of slip casting half sphere bowls, which is her trademark, and light. The third is when the series of works, "color inside color," is shown in complete form with planes and objets built with fragments and planes in her work, starting with slip painting in 2015. Lastly, it is time she tries connecting with heterogeneous materials and expands while working on the "color inside color" series since 2020. Of course, the most prominent keynote that runs through these four periods is the aim toward the mysterious and endless elevation and deepening that unfolds on the prospect of material.

Park Namhee

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김지아나 작가의 1998년 이후 지금까지의 여정을 살펴보는 동안 작가에게 흙이라는 물질로부터 시작된 실험과 표현이 지속적으로 생기적인 충동과 힘의 예술로 이어지게 한 것임을 사유하게 된다. 물질로 시작되나 결코 질료가 아닌 생기와 에너지 자체로 간주된 그의 작업은 스피노자(Spinoza)가 신체에 고유한 생기를 부여하며, 모든 신체에 있는 힘을 코나투스(conatus)로 지칭한 것과 관련하여 생각해볼 수 있다.

이보성

While studying the artist Jiana Kim's journey from 1998 to the present, I think that experiments and expressions that began with a material of earth have continuously led to the art of vital impulses and force for her. Her work, which begins with the material but is regarded to be vitality and energy itself, can be considered in relation to Spinoza's description of all body forces as conatus, giving the body its own vitality.

Leebosung

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