LET DOWN YOUR HAIR
BoraLee오케이앤피(OKNP, 서울)는 8월29일부터 10월10일까지 보라리 (Bora Lee)의 개인전 <LET DOWN YOUR HAIR>를 개최한다. 보라리는 “선(Line)”이라는 조형적 단위를 탐구하며 공간 드로잉, 회화, 설치에 이르는 다양한 매체들로 자신만의 이야기와 세계관을 만들어 왔다.
본 전시에서는 3D펜으로 허공에 그려낸 <검은 탑> 연작, 뜨개질 설치작업 <한정된 공간>, <파낸 자리>라는 회화에 이르기까지 총 3종류의 작품을 선보인다.
3D 펜으로 촘촘하게 쌓아 올려진 다양한 색상과 크기의 <검은 탑>들은 그 제작과 “증식” 과정에 주목할 필요가 있다. 처음 그려진 탑은 펜 끝에서 차곡차곡 점, 선, 면을 이루며 작가의 손끝에서 배양된다. 고된 시간 끝에 탄생한 작품은 만질 수 있는 육신과 같은 것이다. 이 육신은 다시 3D 스캐너를 통해 데이터가 되고, 실재하지만 만질 수 없는 기억 또는 흔적이 된다. 최종적으로 데이터는 다시 3D 프린터를 통해 각기 다른 크기와 색상의 것들로 태어나 하나의 공간에 담긴다. 우리는 처음부터 공간을 채웠던 것과 비워졌던 흔적인 것을 구분할 수 없다.
존재와 부재를 순환하는 작가의 시선은 <한정된 공간>이라는 설치작업과 <파낸 자리>라는 회화의 관계에서도 드러난다. 프레임을 타고 넘으며 공간에 드리워진 뜨개질 작업은 공간을 채우며 존재한다. 반대로 회화에서는 캔버스의 배경을 채워 선을 드러나게 하면서 역설적으로 선들의 부재를 그려낸다.
“우리 안의 불안은 형상화되기 어렵기에 유형화하여 쌓아 올리기도 쉽지 않다. 그러나 우리는 불안이라는 감정을 자신 안에 쌓아 올리고 또 쌓아 올리면서, 그 형태도 없는 순환을 지속하고 있다.” – 작가노트 中
비우고 채우는 과정을 반복하다가 일견 마지막 퍼즐을 끼워 맞추면 끝나버릴 것 같은 세계에 작가는 불안이라는 에너지를 공급한다. 작업을 관통하는 은유적 요소들, 즉 기이한 탑, 머리카락을 연상케 하는 공중에 떠 있는 뜨개질 등을 통해 우리가 모두 알고 있는 서사가 떠오른다. 감정을 요동치게 하는 요인들에 의해 이야기는 완결되지 않고 순환한다. 머리카락은 끊임없이 자라나 금방이라도 그것을 붙잡을 수 있을 것 같다. 하지만 탑도 계속 자라나 우리는 결코 “그”에 닿지 못한다.
보라리는 한국을 기반으로 활동하며, 홍익대학교 회화과를 졸업하고 텍사스 대학교 샌 안토니오에서 순수미술 석사 학위와 홍익대학교에서 박사 학위를 받았다. 2013년 갤러리 도스와 2016년 환기미술관, 2020년 대구예술발전소와 2023년 청주미술창작스튜디오에서 개인전을 개최했다. 또한 파라다이스 문화재단과 양평군립미술관, 오산시립미술관 등 다수의 미술 기관에서 개최한 단체전에 작품을 선보였다. 2021년 서울시 양천구에 설치된 ‘연잎 징검다리’와 과천 서울대공원의 ‘솜사탕 코끼리’ 그리고 인천공항 제2청사의 ‘난외-2개의 길’ 공공미술 작품을 전시하였다. 현재는 경인교육대학교 미술교육과 조교수로 재직 중이다.
OKNP Seoul presents LET DOWN YOUR HAIR, a solo exhibition by BoraLee from August 29th to October 10th. An artist investigating the “line” as a sculptural unit, BoraLee has employed various mediums such as spatial drawing, painting, and installation to construct unique narratives and worldviews.
LET DOWN YOUR HAIR presents three strains of BoraLee’s works: Black Tower, a three-dimensional drawing series drawn into empty space with a 3D pen; Limited Space, an installation created with hand-knitted fabric; and the painting series Vacant Lot.
BoraLee creates the individual “black towers” by densely and compactly stacking up the strokes of a 3D pen. The towers come in various colors and sizes, but we must pay attention to the stages through which they are produced and multiplied. After making the initial drawing of the tower, BoraLee cultivates it at the tip of her fingers, stacking up from point to line and line to plane. The sculptural piece born after many hours of painstaking labor has the tactility of one’s own body and flesh. This body is then turned into data by a 3D scanner and becomes a memory or a trace — something that cannot be felt or touched despite having a corporeal existence. Lastly, the data is reborn through a 3D printer in various sizes and colors, and the final pieces are gathered together in one space. It is impossible for us to tell apart something that initially filled space from the trace of something that has been emptied.
BoraLee’s gaze, circulating through existence and absence, is also evident in the relationship between her installation piece, Limited Space, and her painting series, Vacant Lot. The hand-knitted fabric, for instance, exists by filling the space — climbing over the frames and unfolding itself across the exhibition hall. Conversely, in the paintings, the contour of the entangled lines is revealed by BoraLee filling out their negative spaces on the canvas, paradoxically depicting the lines by their absence.
“The anxiety within us is something that cannot be easily turned into form, and subsequently, categorizing and accumulating such instances is also difficult. And yet, we accumulate this emotion of anxiety within ourselves time and again and prolong a cycle that does not even have a form.” – An excerpt from BoraLee’s artist statement
Due to the never-ending processes of emptying and filling, it feels as if this realm would shut its doors as soon as the last piece of the puzzle is put in place, but BoraLee supplies it with the energy of anxiety. The subtle metaphors running through BoraLee’s works — the eerie towers, the hand-knitted fabric drawn midair like locks of hair, and more — urge us to recall that one narrative we all know. But, the various causes stirring up the emotions force the narratives to circulate instead of reaching toward their endings. The hair keeps growing forever, and it seems as if we will be able to grab onto it anytime soon. But the tower keeps growing forever too, and we can never reach that “being.”
BoraLee is based in Korea. She received a bachelor’s degree in painting from Hongik University, an MFA from the University of Texas at San Antonio, and a PhD from Hongik University. She had solo exhibitions at GalleryDOS in 2013, Whanki Museum in 2016, Daegu Art Factory in 2020, and Cheongju Art Studio in 2023, and took part in group exhibitions held by various art institutions, including the Paradise Cultural Foundation, Yangpyeong Art Museum, and Osan Museum of Art. Her public art pieces include Lotus for You Walkways installed in Yangcheon-gu, Seoul, in 2021, Cotton Candy Elephant in Seoul Grand Park in Gwacheon, and Marginal_TwoManners at Terminal 2 of Incheon International Airport. She is currently an Associate Professor of Art Education at the Gyeongin National University of Education, Korea.
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